CORPORATE

MEDULA sistemine geçişteki temel hedefimiz;
Ø Devlet hastaneleri başta olmak üzere, mensuplarımızın sistemde gözükmediği gerekçesiyle sağlık kurumlarından geri çevrilmesi uygulaması son bulması,
Ø Sağlık Bakanlığı ve Türk Eczacılar Birliği ile yapılacak protokollerle Türkiye’deki yüzlerce kamu hastanesi ve 25.000 eczane mensuplarımıza da hizmet verebilmesi,
Ø Medula’da yer aldığımızı ve aynı çerçevede ödeme yapacağımızı ifade eden genel bir sözleşme ile SGK ile anlaşmalı yüzlerce özel hastane mensuplarımıza da hizmet verebilmesi,
Ø 112 ambulansı ile kaldırıldığı acil servis ve yoğun bakım ünitelerinde SUT (resmi tarife) fiyatlarından işlem yaptırılabilmesi, hastanelerin TTB ya da cari fiyattan fatura kesme taleplerinin engellenebilmesi,
Ø Özel hastanelerin, kanser tedavisi, organ-doku nakli, kardiyovasküler cerrahi gibi yüksek maliyetli işlemlerde SUT kural ve fiyatlarını uygulamaktan kaçınmasının önüne geçilebilmesi,
Ø İthal ilaç ve SGK’nın “Alternatif Geri Ödeme Modeli” çerçevesinde temin edilen ilaçlarda yaşanan sorunların çözülebilmesi,
Ø Aktif üyelerimize ait tüm sağlık giderinin Sandık tarafından karşılanmasıyla ilgili ihtiyacımız olan teknik altyapıya kavuşulması,
Ø Mensuplarımıza, kamu ve özel tüm sağlık kurumlarında SGK mensuplarından farklı fiyat uygulanmasının engellenmesi,
Ø Diğer Banka Sandıkları ve özel sigorta şirketleri için de bir yol açılması, sigorta şirketlerince tamamlayıcı sağlık sigortaları gibi özel poliçeler üretilebilmesidir.
Ancak sürecin henüz başında olduğumuz için SGK’nın bizim bu hedeflerimize ne ölçüde cevap verebileceği önümüzdeki
dönem netleşecektir.
“Herkesin anlayacağı şekilde” Sandık internet sayfasında yayınlandı:
https://tobbes.org.tr/lib_upload/files/doc07844420231123064015.pdf
Hatta bu katsayılar, kendilerini “Gönüllüler” olarak adlandıran mensuplarımız tarafından anlaşmalı olduğumuz hastanelerle
paylaşılmış ve daha düşük oranlarla anlaşma yaptığımız bu hastanelerden bazılarında fiyat artışı taleplerine neden
olmuşlardır.
Yeni anlaşma yaptığımız hastanelerin bölgede ikamet eden mensuplarımızla paylaşılması gibi bazı işlemleri SMS yoluyla
paylaşıyoruz.
Ancak SMS mesajlarının sınırlı karakterde iletiye imkân vermesi de unutulmadan, uygulamanın genişletilmesi düşünülebilir.
CGM ile olan anlaşmamızda, sistemin hem anlaşmalı eczane hem de hasta yönünden en verimli şekilde 20 kişiye 1 eczane
düşecek şekilde kurgulandığı belirtilse de anlaşmalı eczane sayısı bu oranın çok üzerindedir.
Başta sayfiye yerleri olmak üzere devamlı yaşayan emeklilerimizin olmadığı yerlerde eczanelerle anlaşma yapmak oldukça
zordur. Örneğin Datça İlçesi’nde Marmaris Ticaret Odası’nın temsilciliği ve bizim devamlı yaşayan emeklilerimiz olduğu
halde, ne bizim ne de CGM’nin en azından bir eczane ile anlaşılması yönündeki çabaları bir sonuç vermiştir.
Umarız sorunu MEDULA sistemi ile bir çözüme kavuşturabiliriz
“Bulunduğumuz yerde anlaşmalı eczane yoktur” notuna gerek yoktur. Sisteme baktığımızda nerede eczanemiz olmadığını
görebiliyoruz zaten.
Reçete, ilaç kupürleri ve tarih, saat bilgisini görebileceğimiz kasa fişinin gönderilmesi yeterlidir. Eskiden faturaların çoğunda
saat görünmüyordu ama şimdi e-arşiv fatura sistemine geçildiğinden saat görülebiliyor.
Eczane anlaşmaları CGM firması ve eczane arasında yapılmaktadır. Zaman zaman sorunlar, CGM’ye haber vermeksizin
kendi kendine sözleşmeyi fesheden eczaneler olsa da en günceş haliyle CGM’nin Anlaşmalı Kurumlar linkinde
görüntülenebiliyor:
https://network.cgmturkiye.com/
Bizde tüm ilaçların aynı eczaneden alınması gibi bir zorunluluk yoktur. Anlaşmalı eczanede bulunan ilaçları alıp reçeteni
fotokopisine eczane tarafından “…..ilaçlar elimizde yoktur, depolardan temin edilememektedir” şeklinde bir not
yazdırılarak anlaşmalı ya da anlaşmasız başka bir eczaneden alınabilir.
Sistemin muadil ilaç tanımı SGK ile paraleldir.
Ayrıca biz, reçeteye yazılan “….ilacı yerine birebir eşdeğeri olan ….. ilacı verilmiştir” şeklindeki eczacı notunu da kabul ediyor
ve diğer ilacı vermesine itiraz etmiyoruz.
SGK emeklileri her ilaç alımında tekrar tekrar gidip reçete yazdırmak zorundalar. Bizde ise ilaç ya da doz değişikliği yoksa
rapor-reçete fotokopisi ile ilaç alınabilmektedir. Tüm sağlık giderlerinin % 35-40’ını ilaç harcamalarımız oluşturmaktadır. İlaç
israfının önüne geçebilmek için uygulamanın devamı daha doğru olacaktır.
TTB Asgari Ücret Tarifesi (yeni adıyla HUV) uygulaması, işleyiş olarak sağlık hizmet alımında tüm ipleri hastanelere veren, her
biri ticari işletme olan özel hastanelerin, istediği faturayı istediği kadar şişirebilmesine olanak tanıyan bir yapıdadır.
Mensuplarımıza en iyi şartlarda sağlık hizmeti sunarken Sandığımızın kıt kaynaklarını da en verimli şekilde kullanmak zorunda
olduğumuz için SUT uygulamasından kesinlikle dönülmemelidir. Ancak ödeme katsayılarının Sandığımız kaynakları
çerçevesinde arttırılması, Yönetim Kurulu’muzun yetkisindedir
Talep net olarak anlaşılamadı.
Anlaşmalı olduğumuz kurumlarda bile yukarıda bir kısmına değinilen sorunlar yaşanırken anlaşmamız olmayan kurumlara nasıl
bilgilendirme yapabiliriz? Yaptığımız bilgilendirme ne ölçüde dikkate alınır ya da pratik bir sonuç doğurur?
Hastaneler standart olmadığı gibi gayet tabii anlaşmalarımız da standart değil. Kuralımız SUT üzerinden anlaşmalar yapmak. Hastanenin durumuna göre ya da bizim pazarlık gücümüze göre SUTx3-4-5-6 anlaşmalar yapabiliyoruz. Emeklimize, hangi hastaneyi hangi şartlarda kullanabileceği bilgisi verilir. Anlaşmanın içeriğiyle ilgili bilgi paylaşmak ticari olarak da doğru değildir. Birçok hastane ile hiçbir özel sigorta şirketinin ya da Sandığın yapamayacağı özel şartlarla anlaşmalar yapıyoruz. Bunun aleni hale gelmesini o hastaneler de istemez. Ayrıca yukarıda ifade ettiğim gibi bir hastanenin sözleşme detayını aleni hale getirmek ya da gönüllü emeklilerimizin yaptığı gibi Sandığımızın ödeme limitlerini paylaşmak hastane karşısında pazarlık gücümüzü de ortadan kaldırmaktadır.
Eczanelerde sözleşme süresi yoktur. İlaç fiyatları devlet tarafından otomatik olarak arttırıldığı için burada fiyatlandırma yada
pazarlık yapma gibi bir sorun olmamaktadır.
Hastanelerse piyasa koşullarına da bağlı olmakla birlikte genellikle bir yıl içinde revizyon talep etmektedir.
Devlet Hastaneleri’ne sağlık tanıtım kartı (karne) ile ücret ödemeden gidilebilmektedir. Özel merkezlerde yapılan diş
tedavilerinde ise “hangi numaralı dişe ne işlem yapıldığı” ve “başlangıç ve bitim panoramik film” isteniyor. Birkaç yüz bin
liralık diş faturalarının gelmeye başladığı süreçte istenen evrakların nasıl bir zahmete yol açtığı ve başka türlü nasıl ödeme
hesaplanabileceği anlaşılamamıştır.
E-mail yoluyla fatura gönderimi, gündemimizde olan bir konu olmasına rağmen henüz hayata geçirilememiş olmasının temel sebebi sizin de yukarıda bir maddede ifade ettiğiniz internet, bilgisayar kullanamayacak durumda olan emeklilerimizle daha büyük sorunlar yaşayabilme ihtimalimizdir. Anlaşmalı olduğumuz kargo yoluyla gönderilen ve evrak servisimizce adet sayılarına kadar giriş yapılarak kayıt altına alınan fiziki faturalarda bile “geldi, gelmedi, eki çıktı, çıkmadı, ben koymuştum, siz orada kaybetmişsiniz” gibi diyalogları sıkça yaşarken; süreci elektronik hale dönüştürmek daha büyük soruna yol açar mı diye endişe etmemizden kaynaklanmaktadır.
Ancak son yıllarda genç ve elektronik uygulamalara aşina emekli sayımız oldukça arttı. Yönetimimizle de görüşülerek ve konunun mali-hukuki yönü için uzmanlarından uygunluk alınarak hayata geçirilebilir.
Son olarak, aktüeryal dengemiz düzeldikçe sağlıkla ilgili konularda iyileştirmeler yapılabilir.
TOBB EMEKLİLERİ DERNEĞİ’NİN MALİ ÖZLÜK HAKLARI UYGULAMALARI İLE İLGİLİ SORULARINA CEVAPLARIMIZ
1) Çalışanların ve Sandığın memur statüsünde neden yer almadığı hk;
• Sandığımız Vakıf Senedi : 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu gereklerine uymak üzere 26.01.1965 tarih 965/20
karar sayısıyla mahkeme siciline tescil, Çalışma Bakanlığının 29.01.1965 tarih ve 696 sayılı kararıyla tasdik edilmiştir
• 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanuna göre kurulmuş olup, bu yasaya göre, tüzel
kişiliğe sahip kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşlarıdır.5174 Sayılı Kanuna tabi odalar, borsalar ve Türkiye Odalar,
Borsalar ve Birliği ile Sandığımız “Kamu İdareleri” tanımına uymamakta olup 5018 Sayılı Kanuna ekli cetvellerde yer
almamaktadır.
2) Emekli aylığı hesaplama sisteminin ve aylık artışların memur statüsünde olması hk;
5510 Sayılı Kanunun Geçici 20 nci Maddesi Kapsamındaki Sandıklarla İlgili Hükümlerde;
• 12.fıkra; 30/4/2008 tarihinden itibaren, sandıklarca bağlanmış/bağlanacak olan gelir veya aylıklara yapılacak artışlar, 506
sayılı Kanuna göre bağlanan gelir veya aylıklara yapılan artışlardan fazla olamaz. (Artışların SGK paralelinde yapılacağı
ve bundan fazla bir artış yapılamayacağı hüküm altına alınmıştır.)
Aylıkların hesaplanmasında SSK’da uygulandığı üzere üç ayrı dönem vardır. Buna göre;
1- 01.01.2000 öncesi ( 506 Sayılı Kanun –Taban aylık bağlama oranı 60 iken SSK’da 50-59,9 ve gösterge tablosundan bağlanan aylıklarda + 150 puan ilavesi vardır)
2- 01.01.2000 – 30.09.2008 arası ( 4447 Sayılı Kanun – 2005’ten itibaren Tüfe yerine yıllık artış oranı kullanılarak SSK’ya göre avantajlı aylık bağlanmaktadır.)
3- 01.10.2008 – Sonrası ( 5510 Sayılı Kanun – Kanun gereği SSK ile birebir aynıdır)
Bu üç dönem için belirlenen kısmi aylıkların toplamı üyeye bugün için bağlanacak aylığı ifade eder. 5510 Sayılı Kanunun Geçici
2.ci Maddesi’nin (a) bendinin uygulanmasında 01.10.2008 öncesi dönemler için 506 Sayılı Kanun ve Vakıf Senedi
dikkate alınır.
TOBB EMEKLİLERİ DERNEĞİ’NİN İKRAMİYE VE PROMOSYONLAR İLE İLGİLİ SORULARINA CEVAPLARIMIZ
2023 yılı Mayıs ayı öncesinde bankalardan Emeklilerimiz için promosyon ve maaş protokolü için teklifler alınmış ve en uygun
teklifi veren T.İş Bankası ile 3 yıllık protokol imzalanmıştır.
Bu protokol gereği Banka, kendi şubeleri aracılığı ile gelir/aylık alan kişilerden 1 aya isabet eden gelir/aylık tutarı;
- 3.500.-TL ye (3.500.-TL hariç) kadar olanlara 4.500.-TL,
- 3.500.-TL-7.500.-TL (7.500.-TL hariç) arasında olanlara 5.250.-TL,
- 7.500.-TL-10.000.-TL (10.000.-TL hariç) arasında olanlara 6.750.-TL,
- 10.000.-TL ve daha fazla olanlara 7.500.-TL,
3 (üç) yıllık süre için peşin ve nakdi olarak promosyon ödemesi yapılmıştır.
Sandığımız SGK sistemine entegre olmadığı için emeklilerimizin açmış olduğu hesaplar vadesiz bankomat hesabı olarak
değerlendirilip bankalar tarafından bu hesaplara emekli kodu verilemediğinden, emeklilerimizin herhangi bir banka ile
protokol yapması ve promosyon alması mümkün bulunmamaktadır.
Emeklilere bayram ikramiye düzenlemesi, 2018 yılında 5510 sayılı kanuna ek madde 18 ile eklenmiş olup yapılacak
ödemenin SGK bütçesinden değil Hazine tarafından karşılanacağı düzenlenmiştir. Sandığımız hukuki süreci başlatarak
Hazine’yi dava etmiştir.
Yönetim Kurulu Kararı ile 2022 yılından başlayarak, her bayram bulunulan yıl ve geçmiş dönemden bir bayram ikramiyesi
olmak üzere ödemeler yapılmaktadır.
100.Yıl ikramiyesi ödemeleri 24.01.2024 tarihinde yapılmıştır.